[Background image] [CI] Blue sky and buildings

Data: de nieuwe grondstof

  • Auteur(s)
    David Older
  • Gepubliceerd
  • Lengte
    3 minuten leestijd

Je kunt er niet meer omheen: big data wordt alleen maar groter. Elke minuut komen er 200 miljoen e-mails, 4 miljoen Google-zoekopdrachten, 300.000 tweets en 2,5 miljoen Facebookberichten bij op de teller. 90% van alle data die er op de wereld te vinden is, is niet ouder dan twee jaar. Informatie is de olie van de 21e eeuw en analyse is de verbrandingsmotor.

Hoe weten sommige bedrijven daarop in te spelen?

    • Opslag : de onthutsende hoeveelheid data die we produceren, zorgt voor een toenemende behoefte aan opslag. De data worden opgeslagen in plaatselijke datacenters of in de eigen cloud van bedrijven.
    • Optimalisatie, data worden ingezet om de klantervaring, besluitvorming en prijsstelling te optimaliseren en het risicobeheer te verbeteren. Capital One, een Amerikaanse bank, controleert met software enorme hoeveelheden creditcard-transacties van haar klanten in real time om mogelijke fraude te voorkomen.
    • Innovatie in AI : De onbevattelijke hoeveelheid data biedt steeds meer voordelen voor bedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van AI (internet, software, betalingen, zelfrijdende voertuigen).
  • WIST U DIT?

    [Management Team] [Author] Older David

    David Older en zijn team zetten big data in Hiervoor gebruiken ze web scraping, creditcardpanels en consumentenonderzoeken. Big data biedt ze inzicht in bedrijven en helpt ze een standpunt te ontwikkelen dat afwijkt van de consensus.

De invloed van wet- en regelgeving

Het gebruik van verzamelde data staat vaak ter discussie, met name vanwege de verkoop van persoonsgegevens voor gerichte-reclamedoeleinden. Bij Facebook en Google, die allebei grote reclameafdelingen hebben, is onderzoek ingesteld.

Strengere regelgeving is onvermijdelijk. De bedrijven moeten ongetwijfeld degelijker systemen opzetten om het gebruik van gegevens, de transparantie en de controlesystemen te regelen. Dankzij de aanzienlijke effectiviteit voorsprong die big data biedt ten opzichte van niet-gerichte reclame, denken we dat grote spelers ook bij tegenwerking door privacy-initiatieven kunnen blijven presteren.

Data: kansen voor Carmignac Investissement

Datacenters en cloud computing

  • De cloud is in de techsector de grootste bron van groei. Hoewel de cloud al decennialang populair is, bedroegen de bestedingen aan public cloud-diensten in 2019 in totaal USD 233 miljard – niet eens 20% van wat bedrijven in totaal aan tech uitgeven: rond de USD 1,5 biljoen. Dat biedt volop ruimte voor groei wanneer bedrijven meer besteden aan initiatieven op het gebied van digitale transformatie. Momenteel zijn Amazon en Microsoft wat betreft cloud-infrastructuur de onbetwiste koplopers. De Chinese markt voor datacenters tikt in 2025 waarschijnlijk de grens van USD 36 miljard aan. Om die reden hebben we besloten in hyperscale-datacenters als GDS en Chindata te beleggen.


  • Carmignac

Software

  • Carmignac
  • Bedrijven worden steeds afhankelijker van software waarmee ze met deze data uit de voeten kunnen.
    - Elastic is het grootste Enterprise search-platform op de markt. De zoektechnologie van het bedrijf vormt het uitgangspunt voor uiteenlopende toepassingen, waaronder zoeken op de website van eBay, geospatiale zoekopdrachten voor Uber en het matchen van Tinder-profielen.
    - Salesforce is ruim vijf keer zo groot als zijn grootste concurrent op het gebied van cloud-based productiviteitstools voor salesmedewerkers en oplossingen voor klantenservice. Dankzij de uitgebreide portefeuille aan cloudproducten en -diensten is het bedrijf in een betere positie om marktaandeel te behalen dan zijn concurrenten.

Big data in verschillende sectoren

  • Veilig opgeslagen en geanalyseerde data worden door bedrijven ingezet om hun bedrijfsvoering te verbeteren.
    - Het succes van Netflix berust op datagestuurde programmering. Het bedrijf gebruikt onder meer gegevens van 190 miljoen abonnees wereldwijd, ruim 6 miljoen zoekopdrachten per dag, het kijkgedrag per serie of film, browse- en scrollgedrag en 8 miljoen dagelijkse beoordelingen.
    - E-commerce-platforms als Amazon of MercadoLibre personaliseren de volledige winkelervaring op basis van aankopen uit het verleden en het browsegedrag.
    - Met miljarden gegevens over je voorkeuren en gewoontes, helpen social commerce-bedrijven als Facebook/Instagram andere bedrijven om hun producten en diensten doelgericht in de markt te zetten, terwijl ze hun merkimago zorgvuldig bewaken.

  • Carmignac

De massale productie van data wordt mogelijk gemaakt door de voortschrijdende digitalisering van de wereld. We willen zowel belegd zijn in bedrijven die data opslaan, vanwege de exponentiële groei van dat marktsegment, als in bedrijven die data inzetten om hun bedrijfsactiviteiten en de klantervaring te optimaliseren. Data bieden nog steeds volop onbenut potentieel, vooral in de gezondheidszorg, waar het gebruik van big data de levens van patiënten aanzienlijk kan verbeteren. Onze blootstelling aan big data bestaat uit beleggingen in datacenters, software en AI-bedrijven, en beslaat ongeveer 15% van de portefeuille van Carmignac Investissement.

Bron: Carmignac, Bloomberg, 03/2021
De samenstelling van de portefeuille kan worden gewijzigd. De gebruikte handelsmerken en logo's wijzen niet op banden met of goedkeuring van de desbetreffende bedrijven.


Carmignac Investissement E EUR Acc

ISIN: FR0010312660
Risico-indicator

Het Risico-indicator kan variëren van 1 tot 7, waarbij categorie 1 overeenkomt met een lager risico en een lager potentieel rendement, en categorie 7 met een hoger risico en een hoger potentieel rendement. De categorieën 4, 5, 6 en 7 impliceren een hoge tot zeer hoge volatiliteit, met grote tot zeer grote prijsschommelingen die op korte termijn tot latente verliezen kunnen leiden.

Aanbevolen minimale beleggingstermijn

Laagste risico Hoogste risico

1 2 3 4 5 6 7
Voornaamste risico's

Risico's die in de indicator niet voldoende in aanmerking worden genomen:

TEGENPARTIJRISICO: Risico van verlies indien een tegenpartij niet aan haar contractuele verplichtingen kan voldoen.

LIQUIDITEITSRISICO: Risico dat tijdelijke marktverstoringen de prijzen beïnvloeden waartegen een ICBE zijn posities kan vereffenen, innemen of wijzigen.

Inherente risico's:

AANDELENRISICO: Risico dat aandelenkoersschommelingen, waarvan de omvang afhangt van externe economische factoren, het kapitalisatieniveau van de markt en het volume van de verhandelde aandelen, het rendement beïnvloeden.

VALUTARISICO: Het wisselkoersrisico hangt samen met de blootstelling, via directe beleggingen of valutatermijncontracten, aan andere valuta’s dan de waarderingsvaluta van de ICBE.

RISICO VERBONDEN AAN DISCRETIONAIR BEHEER: Het anticiperen op de ontwikkelingen op de financiële markten door de beheerder is van directe invloed op het rendement van de ICBE.

RISICO VAN KAPITAALVERLIES: Dit deelbewijs/deze aandelenklasse biedt geen garantie voor of bescherming van het belegde kapitaal. U ontvangt mogelijk niet het volledige belegde bedrag terug.

Meer informatie over de risico's van het deelbewijs/de aandelenklasse is te vinden in het prospectus, met name in hoofdstuk "Risicoprofiel", en in het document met essentiële beleggersinformatie.